pilates

A Pilates-módszer a test nyújtására, megerősítésére és tónusba hozására a Joseph Pilates által kidolgozott gyakorlatsorok összessége. A keleti és nyugati filozófiák ötvözésével a Pilates-módszer az erőközpontra összpontosítva erősíti és nyújtja az egész testet. A test és az elme mindvégig azon munkálkodik, hogy hajlékony, megnyúlt izmokat fejlesszen.

Ez a rendszer a nyújtást és erősítést a légzéssel és koordinációval kombinálja a test egyensúlyának kialakítására. Folyamatos gyakorlása mellett az egész test megváltozik: javul a testtartás, az izmok hosszabbá, szálkásabbá válnak.

Ez a mozgásforma a fizioterápiára, a mozgáselemzésre, a táncra és a jógára épül, és sportos életmódtól, kortól, testalkattól függetlenül végezhető. A gyakorlatok a has és a hát izmainak erősítését szolgálják a derékfájás megelőzése érdekében. Azok, akiknek már vannak gerincbántalmaik, alkalmazhatják a gyakorlatokat testtartásuk javítására és a fájdalmak kiújulásának elkerülésére.

A módszer lényege a gyakorlatok és azok pontos kivitelezése, a koncentráció a test és a gondolatok integrálása, a body and mind, azaz a test és lélek harmóniájának létrehozása. Képessé tesz relaxálni, egyenletesen, tudatosan, mélyen lélegezni, ezáltal oldva a stresszt az izmokban, és a lélekben egyaránt. A koncentrált légzés teszi lehetővé a gyakorlatok erőlködés nélküli végrehajtását. Megtanítja összekapcsolni a testet a tudattal.

Megtanítja a testtel való bánásmódot, érezhetővé válik, mi jó a testnek, mi az az edzés-mennyiség, amire szüksége van. Kialakul a testtudat, a koordinált ember.

“A Kontrollógia (= pilates metódus) a test, értelem és szellem tökéletes összehangolása. A Kontrollógia által célzatosan szerzed meg először a saját tested feletti teljes uralmat és azután a gyakorlatok megfelelő ismétlésén keresztül fokozatosan és egyre jobban eléred azt a természetes ritmust és összehangoltságot, ami összefüggésben van minden tudatalatti tevékenységeddel.”

Joseph H. Pilates, Visszatérés az életbe Kontrollógia által, 1945.